Ga verder naar de inhoud

Wat is jouw gemeente?

Op basis van je gemeente kunnen wij jou informatie tonen die voor jou interessant is.
Momenteel kan je niet elke gemeente uit de provincie Antwerpen selecteren. Waarom?
We houden je locatiegegevens niet bij. Ze worden uitsluitend gebruikt om je de meest correcte informatie te kunnen tonen.

Woningkwaliteitsnormen

Wat zijn de woningkwaliteitsnormen?

Woningkwaliteitsnormen zorgen ervoor dat een huis veilig, gezond en comfortabel is om in te wonen. Deze normen bevatten regels voor 5 overkoepelende thema's. 

  1. Structurele stabiliteit van het gebouw (voornamelijk van toepassing op dak, muren en vloeren)
  2. De algemene veiligheid van een woning (van toepassing op elektrische installaties, verwarming, rookmelders en toegangen tot de woning)
  3. Gezondheid van de bewoners (van toepassing op ventilatie, verluchting en drinkbaar water)
  4. Een minimum aan comfort (van toepassing op de verschillende ruimtes aanwezig in de woning en de nodige functionaliteiten)
  5. Minimale isolatie

Het is belangrijk om deze normen te volgen voor een goede woonervaring voor je gezin of huurders, en om problemen aan je vastgoed op lange termijn te voorkomen.

Wat is het conformiteitsattest van een woning?

Een conformiteitsattest bevestigt dat een woning voldoet aan de wettelijke woningkwaliteitsnormen. Dit document is belangrijk bij de verkoop of verhuur van een woning. Het toont aan dat de woning geen gebreken heeft die de veiligheid of gezondheid van de bewoners in gevaar kunnen brengen.

Wat als de woning niet in orde is?

Als een woning niet voldoet aan de woningkwaliteitsnormen (voor de stabiliteit, veiligheid, gezondheid, minimumcomfort en minimale isolatie van een woning), kan een woning ongeschikt voor verhuur of onbewoonbaar verklaard worden. De eigenaar is in principe verplicht om de nodige renovaties uit te voeren om te voldoen aan de kwaliteitsnormen.

De procedure voor een huurwoning die niet aan de minimale kwaliteitsnormen voor basiscomfort, veiligheid en gezondheid voldoet, verloopt volgens deze stappen:

  1. Klacht indienen: Er wordt een klacht ingediend door de huurder bij de gemeente met een lijst van gebreken, foto's en schriftelijke communicatie met de verhuurder.
  2. Wonen in Vlaanderen geeft advies: Er wordt een conformiteitsonderzoek en technisch verslag uitgevoerd door een controleur van Wonen in Vlaanderen, waarop een advies voor de burgemeester wordt gebaseerd. Het advies vormt echter geen verplichting voor de gemeente. De gemeente mag zelf het technisch verslag en het het woningonderzoek raadplegen om een besluit te vormen.
  3. De gemeente brengt iedereen op de hoogte van het advies: Alle betrokken partijen worden gecontacteerd en worden door de gemeente ingelicht (schriftelijk of mondeling). Alle betrokkenen krijgen de tijd om te reageren.
  4. De burgemeester neemt een beslissing: De burgemeester heeft doorgaans 3 maanden tijd vanaf het de klacht om een besluit te nemen over de inbreuk om de kwaliteitsnormen, en of de woning al dan niet ongeschikt of onbewoonbaar wordt verklaard.
  5. Beroep bij de Vlaamse Minister van Wonen: Als je, als eigenaar of huurder, niet akkoord gaat met de beslissing van de burgemeester, kunt u binnen 30 dagen na de betekening van de beslissing per aangetekende brief beroep indienen bij de Vlaamse minister van Wonen.
  6. Ontvankelijkheid van het beroep: Er wordt nagegaan of het beroep geldig is. Diende u uw beroep binnen de wettelijk bepaalde termijn in? Verzond u het beroep per aangetekende brief?
  7. Beslissing van de minister en gevolgen voor eigenaars, verhuurders en huurders: Zodra er een beslissing is genomen met besluit ongeschikt of onbewoonbaar, zal de huurder ervoor moeten zorgen dat de woning opnieuw voldoet aan de minimale kwaliteitsnormen. De huurder of bewoner heeft bij onbewoonbaarheid recht op een (tijdelijke) andere huisvestiging.

Wat als een woning ongeschikt of onbewoonbaar wordt verklaard?

Een woning kan ongeschikt of onbewoonbaar worden verklaard als deze niet voldoet aan de basisvoorwaarden voor veiligheid en gezondheid. Dit kan bijvoorbeeld komen door schade aan de structuur, gevaarlijke stoffen zoals schimmel of asbest, of het ontbreken van verwarming en sanitair.

Leegstaande woningen en gebouwen

Is er een wettelijk kader voor leegstaande woningen?

Leegstaande woningen kunnen een gevaar vormen voor de buurt en het milieu. Het is belangrijk om leegstand te voorkomen en aan te pakken. Gemeenten en eigenaren kunnen maatregelen nemen om leegstand te verminderen en eigendommen opnieuw geschikt te maken voor bewoning.

Verwaarloosde woningen en gebouwen

Wat met verwaarloosde woningen?

Verwaarloosde woningen kunnen gevaarlijk zijn voor de gezondheid en veiligheid van de bewoners. Het is belangrijk om deze huizen op tijd te herstellen of te renoveren, zodat de omgeving bewoonbaar blijft. Verwaarlozing kan leiden tot grote schade aan het huis en een slechtere woonkwaliteit.

Asbest

Wat is asbest en hoe laat je het verwijderen?

Asbest is een gevaarlijk materiaal dat in oudere gebouwen en daken kan voorkomen. Het is essentieel om asbest veilig te verwijderen om gezondheidsrisico’s te vermijden. Eigenaren van woningen met asbest moeten een asbestattest aanvragen en de juiste professionals inschakelen voor verwijdering.

Wat is een asbestattest?

Een asbestattest laat zien of er asbest in een woning aanwezig is. Dit is een belangrijk document voor bewoners en kopers van oudere huizen. Het geeft informatie over asbest en helpt om de juiste stappen te nemen voor het verwijderen ervan.

Hulp bij het verwijderen van asbest

Het verwijderen van asbest is een klus voor specialisten. Er zijn verschillende organisaties en overheden die huiseigenaren kunnen helpen om asbest veilig te verwijderen. Het is belangrijk om professionele hulp in te schakelen om risico’s te voorkomen.

Vind je de informatie op deze pagina nuttig?